dijous, 7 de gener del 2010

6 de gener: Via verda del Zafan Benifallet - Horta de Sant Joan

Estacio de Benifallet

Poc despres de deixar l'estacio trobem un seguit de tunels, alguns dells il·luminats

A l'eixida d'un tunel es troba el pont de la Riberola, que permet travessar el riu Canaletes afluent de l'Ebre. Aquest es el limit entre les comarques del Baix Ebre i la Terra Alta

Si els tunels del Baix Ebre estaven ben il·luminats, en els de la Terra Alta es fa imprescindible un frontal o llanterna

Despres de creuar cuatre tunels mes s'arribe a l'estacio de Pinell de Brai. El poble esta a 6 kilometres

Es continuen creuant tunels sempre a la vora del riu Canaletes, que en aquest tram va encaixonat entre parets de roca

Trobem el tunel enrunat que va provoca el tancament del ferrocarril. Una pista per la dreta el voreja

Mes endavant hi ha una antiga toma d'aigua per als trens. Açi si es va a peu, es pot deixar la via i baixar per una senda que hi ha al costat del pont fins al Canaletes, continuant per la vora del riu fins la Fontcalda

Santuari de la Fontcalda

La Fontcalda rep el seu nom de la font d'aigua calenta que brolla al costat del Canaletes. D'aquesta font natural, anomenada "Font dels Xorros", surt l'aigua constantment a 28º C. El tipus de roca que travessa l'aigua (dolomies) fa que estigue composta per clorur, carbonat calcic, sulfat de magnesi i clorur calcic, utilitzan-se per a fins terapeutics

Es remunta un tram de pujada per situar-se de nou a la via i despres de dos tunels s'arriba a l'estacio de Prat de Comte

Sortin de l'estacio es troba el tunel mes llarg del recorregut, 749 metres i en curva, que travessa la Mola d'en Canar

El tram entre la Fontcalda i Bot ha segut adaptat per a persones en minusvalies

S'ha colocat a la part esquerra una vorada de fusta de 12 cm

Es travessa l'ultim pont del riu Canaletes

Al cim d'una muntanya es troba l'ermita de Sant Josep de Bot. Construida al 1835, es d'estil barroc i planta de creu llatina

Bot

Reproduccio de ferro d'un billet de tren dels utilitzats per viajar a la linia de la Val de Zafan. Una obra del anomenat "Art al Ras"

Estacio de Bot

El cami per la via verda continue en direccio a Horta. Es pasa per un viaducte de 242 metres que creua el barranc de Censal

Despres d'un tunel de 671 metres s'arribe al viaducte del barranc del Moli del Cap